Sunday, January 19, 2020

Gräddbullar med smak av hallon och karamell på en botten av cookie


 Cookies:
100 gram smör (rumsvarmt)
1 dl brunt farinsocker
0,5 tsk vaniljpaste
1 ägg
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 krm salt
50 gram karamellchoklad
50 gram hasselnötter


Gör såhär:
1. Vispa smör (100 g) och farinsocker (1dl) med en elvisp.
2. Vispa i ägg (1 st) och vaniljpaste (0,5 tsk).
3. Blanda bakpulver (1 tsk), salt ( 1krm) och vetemjöl (2dl) i en skål.
4. Rör i mjölblandningen i smör-sockersmeten.
5. Vänd ner hackade hasselnötter och karamellchokladknappar.
6. Sätt ugnen på 200 grader.
7. Under tiden rullar du små bollar av degen, jag vägde mina till 20 gram styck, och lägger dessa på en plåt.
8. In i ugnen i ca 10-12 min, efter ca halva tiden tog jag ut plåten och plattade till cookiesen med en sked för att de inte skulle bli för tjocka.
9. Ta ut och låt svalna helt. 

Hallonfluff:
75 gram strösocker
40 gram vit sirap
30 gram hallonpuré
0,5 tsk vaniljpaste
50 gram äggvita
1 msk strösocker

Gör såhär:
1. Lägg strösocker (75 g), vit sirap (40 g), hallonpuré (30g) och vaniljpaste (0,5 tsk) i en kastrull. Koka upp.
2. Under tiden lägger du äggvita (50 g) och strösocker (1 msk) i en skål och börjar vispa på hög hastighet så att det blir fluffigt.
3. När sockersirapen når 118 grader häller du långsamt ner detta i marängen medan du vispar på hög hastighet.
4. Vispa på medelhastighet tills skålen blivit sval.
5. Lägg sedan i en spritspåse med valfri tyll (jag använde en med ett stort runt hål).

Montering:
1. Ta en cookie och lägg med ovansidan nedåt.
2. Spritsa hallonfluff på valfritt sätt på cookien.
3. Smält sedan valfri choklad (jag använde karamellchoklad från callebaut).
4. Doppa din gräddbulle i chokladen och dekorera på valfritt sätt.
5. Lägg i kylen tills det är dags för servering.



No comments:

Post a Comment